To nevadí, ale svítí mi to za krk!
Chůva:
Začalo to skoro nevinně na akci předcházející
(Noční pochod?) Těsto říká jedem do Valmezu . . . pojeď
taky, zavolej ve čtvrtek v 19 hodin Mírovi a pojedem. Volám
tedy Mírovi, ale ten neví vůbec nic, Ť se prý ještě
neozval, volám k Těstům - tatínek si myslí, že Ivo je v práci.
Pak se ozývá M, že T je u A a nestíhá, pojedem asi až ráno.
Volám ve 2030 do Michle, paní F se diví, že tam
hledám Ť, ale pak ho někde najde. Ť chce jet mermomocí dnes,
poslední a jediný stihatelný vlak jede 2222 z hl. n.
- tak jo. 2150 se srážíme u pokladen, místenek prý
není třeba; později se ukazuje, že nikoli místenek ale lehátek
nám třeba.
Těsto:
Tak tohle je nesmělý Chůvův
pokus dokumentovat druhý den našeho beskydského putování.
Byla sobota 9. května, skoro jedenáct v noci, a my dva jsme seděli
v Kopřivě v turistické ubytovně, v nohou
stodvacetisedmikilometrovou cestu na kolech přes tři Beskydské
superkrpály - Gigulu, Bumbálku a Pustevny. Čekali jsme na Míru,
který kdesi ve sklepě spravoval kolo, Chůva mezitím vařil
polévku, kterou jsme posléze sobecky snědli, a Míra pořád
nikde. Už jsem ve spacáku skoro usínal a Chůva se ptal,
jestli mi nevadí světlo . . .
KOLO ´92 - BESKYDY
7. 5. čtvrtek
Mírův úkol byl zjistit rozumné vlaky do Beskyd, pokud možno ve čtvrtek večer, poslední pracovní den před svátky. Pořád se tvářil, že je vše v pořádku, až najednou v 1/2 9 večer začal plašit, že nám vlak jede za dvě hodiny. Utíkám domů a v šíleném chvatu balím kapsy na kolo, hledám spacák, sháním jídlo, opravuji kolo a pokouším se vše nacpat na nosič.
A dále ve zkratce:
V kupé lehátkového vlaku jsem se v umyvadle důkladně umyl, což zbylá dvě čuňátka pozorovala s posměchem. Asi ve tři v noci jsme ve Valmezu.
Jedeme do Loučky. Kosa, kosa, kosa. Spíme na verandách chatiček našeho bývalého tábora v Podolí.
8. 5. pátek
Ráno - asi v 10 hodin - prší. Balíme, směr Lázy, Mikulůvka, Bystřička. Je tu krásně! Pěkné mírné stoupáníčko do Valašské Bystřice, krpál, sjezd a Rožnov pod Radhoštěm. . . . Rozpité (2 x zimní tábor v chatičkách), Rožnov, Pindula, Frenštát, Lichnov, Štramberk a konečně Kopřivnice ! Musím klukům ukázat město a tak jezdíme asi hodinu sem a tam po všech avenue a highwayích, prohlížíme si city i předměstí. Nakonec míříme na ubytovnu.
Dnes 90 km.
9. 5. sobota
Ráno si jedeme nakoupit a za městem na louce snídáme jogurt. Ve Frenštátě kupujeme nějaké věci na kolo a Chůva si frajersky dává nový plášť. Ostravice, krpál, okolo nádrže Šance, krpál na Gigulu, a jsme na Slovensku. Krásný dlouhý sjezd do Turzovky. Mám na přehazce příliš utažený doraz nejtěžšího převodu, a tak musím za jízdy přehazovat na nejmenší kolečko patou pravé nohy, toče přitom levou nohou v klipsně klikami. Míra s Chůvou se mohou smíchy potrhat, když to vidí. Z Turzovky na Makov a nepříjemné stoupání na Makovský průsmyk, asi 850 m. n. m. Je krásně vidět od Vsetínských vrchů až k Javorníkům.
Sjíždíme
z kopce, jsem opět v Čechách, začíná pršet. Déšť nechce přestat, musíme v tom nepříjemném počasí zdolávat krpál na Pustevny (8 km, 500 > 1 000 m. n. m.). Nahoře je šílená zima a mokro. Cestou dolů Míra bez ustání křičí: ".... ......!, .. .. ......!, .. .. ......!" Ten sjezd byl ale parádní.
Za Frenštátem v takovém kopečku Míra zastavil, začal nadávat a něco hledal v příkopě. Pak našel asi 3 metry od cesty svoje vlastní dynamo. Nepochopím, jak ho tam dostal. Pak se chtěl zase rozjet, ale pro jistotu mu spadl řetěz. Nakonec mu praskl drát v kole. Po této komické vložce
jsme pokračovali v cestě.
Večer v Kopřivnici na ubytovně šel Míra do sklepa spravovat kolo. Děsně dlouho se nevracel, přišel asi až za dvě hodiny. "Tak co, Míro, vyměnil jsi ten drát?" "Jo - ale propíchl jsem při tom duši. Tak jsem to musel zase lepit ..." "A už to máš zaschlý?" "Jó, to jó, to mám. Ale ta záplata se mi zase odlepila ..." A smutně se odpotácel zpátky do sklepa.