... Čo nového

ŠKODA FELICIA:
SPOJKA JDE ZTUHA, PEDÁL VRŽE A SKŘÍPE.
JE TO ŠPATNÉ LANKO SPOJKY!
(březen 2011)

 
Užil jsem si anabázi se špatnou funkcí spojky u Felinky - pedál kladl velký odpor, šly špatně řadit rychlosti, děsně to vrzalo a hnusně skřípalo. Stálo mě to dost peněz a kýbl nervů. Tak utrácím svůj drahocenný čas, abych to popsal na síti - třeba to pomůže dalším nešťastníkům v podobné situaci. Snad to vyhledávače najdou.  
V servisu byli při prvním setkání vcelku ochotní a hned si věděli rady. To prý dělá ložisko spojky. Musí se vyměnit ložisko, lamela spojky a přítlačný kotouč. Což bude za čtyři tisíce. A jestli prý jsem s tím tak jezdil dlouho, budou "rozšlapané" pedály. Během práce mi pak volali, že pedály jsou prý opravdu špatné. Tak nové pedály za dva a půl tisíce. Lanko spojky, jak mi později odpověděli, tam prý dali "co zrovna měli skladem" za 140 korun. Takže ťing-ťong, a jak se později ukáže, zcela zásadní chyba.
Převzal jsem vůz s vymontovanými díly - na to je dobré vždy upozornit včas, že chcete staré díly. Staré pedály se mi tedy zdály normální a žádnou viditelnou vadu jsem na nich neshledal.
Spojka začala jít ztuha a vrzat a skřípat po ujetí prvního kilometru... Protože jsem to vyzvedával úplně na konci otevírací doby, nechal jsem reklamaci na druhý den.

Pusťte si video s vrzajícím pedálem.
804 kB, formát 3GP.
 
Teď přeskočím děj a zkrátím to.
Ve značkovém servisu Škoda jsem koupil originální spojkové lanko za 369 korun a vyměnil jej. Problém okamžitě zmizel a již se znovu neobjevil.
Takže si teď samozřejmě myslím, že jsem zbytečně vyhodil přes sedm tisíc. Zřejmě stačilo hned vyměnit jen lanko za originální. Jinak celá spojka asi byla dobrá.  
Zvýšený odpor pedálu spojky způsobuje nekvalitní neznačkové lanko spojky.
 
Nekrmte Mloky, nekupujte napodobeniny náhradních dílů od Mloků!

Spojkové lanko Škoda Felicia Spojkové lanko Škoda Felicia Spojkové lanko Škoda Felicia
 


Teď se zmíním o nekvalitní práci servisu Šafář a Říha z Prahy 4.
Druhý den po "opravě" ráno jsem reklamoval tuhý chod a vrzání pedálu spojky. Pan servis si vlezl do auta a několikrát rychle za sebou sešlápl pedál (když se šlape rychle za sebou, tak to neskřípe). Povídám mu, že musí šlapat pomalu, a ať si zkusí sešlápnout pedál do 1/3 zdvihu. Opět velmi rychle zapumpoval a prý: Mě se to zdá na Felicii normální. Tak jsem strčil nohu do auta a pedál pomalu sešlápl sám. Ozvalo se srdcervoucí skřípění a holubi ze střechy Svatovítského chrámu poplašeně vzlétli. Ale pan servis zůstal v klidu: To je na Felicii normální.
Neměl jsem nervy dohadovat se s tímhle neochotou. Vím, že bych si měl stát za svoje peníze na svém, ale potřeboval jsem rychle vyrazit za kšeftem...

Prozkoumal a prostudoval jsem půlku internetu a usoudil jsem, že jsou-li spoka a pedály nové, může být problém opravdu v lanku. Pro originální lanko jsem se vypravil do Auto Jarov v Praze 3. Slušně jsem pozdravil a požádal: Originální spojkové lanko na Feldu. Mechanik zakroutil hlavou: No, nevím, jestli tu nějaké bude. Povídám: Vy jste po ránu samý vtip, barák plný dílů na Škodovky, kam jinam už mám jít pro lanko? Divně se na mě podíval a odpotácel se do skladu. Vrátil se s lankem a prý: Máte štěstí, bylo poslední.
Nějak tomuhle socialistickému kapitalismu na český způsob nerozumím...

Na chalupě tedy měním lanko spojky, a hle: oko lanka je na čepu spojkového pedálu zajištěné vázacím drátem! Teda když se ztratí pojistný třmenový kroužek na rychlostní etapě Rallye Paříž - Dakar a řidič tam vrazí vázací drát, řeknu si, je to šikula a dovede si poradit. Ale když místo ségrovky omotá čep drátem rádoby odborný servis, je to u mě šlendrián.

Shodou okolností jsem ještě přezouval Feldu na letní gumy. Šrouby na třech kolech šly normálně povolit, jen na levém předním ne a ne a ani za nic. To je divné, říkám si, vždyť jsem to na podzim sám s citem montoval. I když jsem si stoupl na očkový klíč, šroub držel, a skákat na klíči jsem se bál, to by asi klíč praskl. Prolil jsem tedy šrouby žlutou brzdovkou a nechal to hodinu působit. Pořád to ale povolit nešlo, až když jsem na klíči přeci jen opatrně poškočil. To samé na dalších dvou šroubech toho jednoho kola.
Pořád mi to vrtalo hlavou, až mi to nakonec došlo. No jasně, při výměně spojkového ložiska se přeci rozebírá spojka, demontuje se levá poloosa a tedy se musí sundat i kolo! Takže to opět utahoval nějaký "profík" od Šafáře a Říhy a vzal si na to asi trhák z bévépéčka. No, nakupujte u odborníků!  


Asi jsem zbytečně vyhodil peníze za spojku a pedály. Stačilo hned na začátku vyměnit spojkové lanko za originální.

Spojkové lanko Škoda Felicia Spojkové lanko Škoda Felicia
 


Závěr:
1. Zvýšený odpor pedálu spojky způsobuje nekvalitní neznačkové lanko spojky.
2. Šafář a Říha z Prahy 4 - už nikdy více.
Když nezobrazí Opera horní menu: www.ivo.cz/mapa-stranek.html
ivo.cz 2011